Belangrijke uitroepen en gebruiken

Belangrijke uitroepen en gebruiken

Om het spel goed te laten lopen zijn er een aantal uitroepen en gebaren.  Deze mogen alleen door een begeleider  gebruikt worden, met uitzondering van 'Man Neer' ,  Wijsvinger Omhoog en Hand omhoog.  Alle spelers moeten deze termen kennen. We herhalen ze ook bij het begin van de Larp. Weet je niet wat een term betekent vraag het dan aan een spelleider

 

De belangrijkste termen zijn:

 

·         Kapot(Alleen figuranten): Wanneereen figurant dit roept terwijl hij een wapen, harnas of ander voorwerp       

         van een andere speler of figurant raakt met zijn wapen of klauwen.  wapen dan is dat voorwerp kapot en 

        moet  het gerepareerd worden voordat het weer gebruikt mag worden in het spel.  Behalve slaan kan  het

        voorwerp ook 5 seconden vast worden houden in de hand van de figurant zonder dat iemand anders het

        vasthoudt en de figurant er een magisch gebaar bij maakt, na de 5 seconden zegt hij " Kapot" en is het

        voorwerp kapot. Wapens kunnen niet meer worden gebruikt om te vechten, schilden kunnen niet meer

        worden gebruikt en harnassen geven geen extra levenspunten meer. Dit blijft zo totdat iemand met de

        Reparateur vaardigheid het voorwerp heeft gemaakt. 

 

 

·        Rode band om arm: Dit persoon doet niet mee met de Larp. Het kan een toeschouwer zijn, een fotograaf of

        iemand van de organisatie die eventjes niet mee doet met het verhaal. Een spelleider met een rode band kan

         je altijd regelvragen stellen. Je mag iemand met een rode band om zijn of haar arm nooit aanvallen.

 

 ·        Tijd In: Het spel begint (weer).

 

·         Tijd Uit: Het spel eindigt of wordt voor een bepaalde tijd onderbroken. Je bent uit spel

 

·          Bevries tijd: Als je dit hoort moet je je ogen dicht doen en neuriën zodat je niets ziet en minder hoort. Het

           spel is in de tussentijd gepauzeerd. Als je weer ‘tijd in’ hoort, gaat het spel verder alsof er niet gebeurd is. Zo

           kunnen we doen alsof er opeens dingen verschijnen.

 

·         Angst(alleen figuranten): Iedereen die dit hoort is gedurende 30 seconden doodsbang voor degene die dit

         heeft geroepen. Je kan of wegrennen of verstijfd zijn van angst, net wat jij beter bij je personage vindt passen.

         In die 30 seconden mag je de degene die Angst heeft geroepen nooit aanvallen.

 

·         Gele kaart: Als jij je niet aan de regels houdt of het spel voor anderen bederft kan je een gele kaart krijgen. 

          Het kan zijn dat je even een pauze moet nemen om af te koelen, daarna kan er gewoon verder gespeeld

         worden.

 

·        Rode kaart: Als jij je meerdere malen of heel erg niet aan de regels houdt kan je een rode kaart krijgen. Je

         mag dan even niet mee doen tot een spelleider zegt dat je weer mee mag doen

 

·          Man neer:  Deze uitroep wordt gebruikt wanneer iemand écht gewond raakt of pijn heeft. Het spel stopt dan

           gelijk en iedereen moet  gaan zitten, behalve degene die"  Man neer"  riep. De begeleiders kunne dan zien

          waar ze naartoe moeten om te helpen. Het spel gaat pas verder wanneer er weer "tijd in" wordt geroepen. Je

          mag alleen eerder opstaan wanneer een begeleider je daar toestemming voor geeft.

 

·         Wijsvinger omhoog(alleen figuranten of spelers die een onzichtbaarheidsdrankje hebben gedronken               (1  minuut lang): dit personage is op dit moment onzichtbaar. Je kan hem of haar niet zien, maar wel

          horen. Expres gaan lopen waar de onzichtbare persoon loopt is vals spelen(en een beetje flauw), je personage

          kan de onzichtbare persoon namelijk niet zien. Je kan wel  de geluiden gaan onderzoeken die de onzichtbare

          persoon maakt natuurlijk.

 

·         Hand omhoog: Door een hand omhoog te houden kan je aangeven op dit moment niet in het spel te zijn. Dit

          kan een begeleider zijn die even naar iets onderweg is, maar niet als een personage. Je kan het ook

          gebruiken als je bijvoorbeeld even naar de wc moet  zonder dat je personage onderweg gevaar loopt. Je mag

 

         dit niet gebruiken om stiekem rond te sluipen of uit situaties te ontsnappen.